יום ראשון, 7 בדצמבר 2008

Fuji S9600 and Macro accessories


אמצעים ביתיים למאקרו
סקירת אמצעי הגדלה פשוטים להשגת צילום מאקרו.

בעקבות שאלה שעלתה בפורום צילום בתפוז החלטתי לכתוב על אפשרויות המאקרו השונות, (תוך כדי כתיבת שורות אלו הבנתי שאין טעם בהסברים מילוליים בלבד, אז יצאתי לצלם), הנה תקציר האפשרויות:
  • זכוכית מגדלת - לא נוסה בהרחבה, השערה שלי שהאיכות האופטית לא גבוהה במיוחד, ההגדלה לוודאי משתנה מדגם לדגם
  • עדשת משקפת - איכות אופטית עד מעולה בהתאם לדגם, יתכן שישנו גם שוני בהגדלה, לרוב אלמנט אחד כרומטי
  • עדשה הפוכה - עדשת רפלקס 50מ"מ המוחזקת הפוך או בעזרת מתאם זכר-זכר על עדשת המצלמה, הגדלה ואיכות מעולים
  • דיופטר - מגיע במספרים 1,2,10+ בהתאם להגדלה, האיכות משתנה אך לרוב לא משהו.
  • עדשת תקריב/המרה - כדוגמאת הריינוקס DSC-250 המהוללת, עם הגדלה של x2.5 אשר בנויה משלושה אלמנטים כרומטים בשתי קבוצות, מגיעה עם מתאם מתלבש המתאים לרוב העדשות (לא מזמן הזמנתי אותה מחו"ל, מחירה 50$ בלבד)

מאקרו מובנה:

נקודת המוצא - מאקרו מובנה, מצולם בסוויט ספוט של המצלמה, 100מ"מ בפוקוס מינימלי
גודל הפריים כ-5ס"מ.
מדובר בהגדלה של 1:7 .








זכוכית מגדלת:

זכוכית מגדלת ב-100מ"מ
ניתן לראות שההגדלה היא מזערית, גודל הפריים השתנה מ-5 ס"מ ל-4 ס"מ. מדובר בהגדלה של x1.2 אם המוח עובד כשורה









ב-300 מ"מ עם פוקוס למינימום(הסבר יבוא בעדשה הפוכה)
ניתן לראות שפה כבר יש הבדל משמעותי, הפריים הצטמצם ל-2 ס"מ, כלומר הגדלה של x2.5
העיוותים כבר נראים לעין, לא סגור למה









עדשה הפוכה - Reverse Lens

מכל אלמנטי העזר העדשה הפוכה נחשבת לאמצעי האיכותי ביותר שיש, מאות או אלפי שקלים לא הולכים ברגל..הבעיה היא הסרבול בשימוש שלה.

עדשת ה-Nikon 50mm F/1.2 לדוגמא, שוקלת כ-400גר' ,והדבר מחייב שימוש ביד השניה כדי למנוע מעדשת המצלמה לברוח קדימה או אחורה, בין אם יש מתאם שמחבר אותן (נקרא מתאם זכר-זכר / Coupling Ring Male-Male) או בהחזקה ידנית אחד לשני.
* לבעלי רפלקס יש אפשרות לטבעת מהפכת - Reversing Ring אשר מחבר את העדשה הפוכה ישירות על הגוף

* יש חשיבות למהירות העדשה כמובן, ולאיכותה, אבל בכל מקרה האיכות גבוהה מאוד
ההגדלה שמתקבלת היא על גבול הטירוף, תכף נראה בדוגמאות

הבעיה כמובן בהגדלות ברמה כזו הוא עומק השדה הזעיר (למרות שגם האובייקטים קטנים בהתאם, אז היחס די זהה לצילום רגיל), ויותר מכך השמירה על נקודת המיקוד, כל תזוזה של מילימטר קדימה או אחורה מוציאות את האובייקט מפוקוס.
אני לא משתמש בחצובה, מכיון שמדובר לרוב בצילומי שדה ואובייקטים בתנועה, ועוד בעיה שנכנסת מלבד זבובים מטרידים, היא הרוח, לפחות כאשר מדובר בחרקים על צמחים, צריך הרבה סבלנות ואימון.

ב-100 מ"מ בפוקוס לאינסוף










*כאשר מצלמים מאקרו עם דיופרים או אלמנטי הגדלה השימוש בזום ובפוקוס מקבל משמעויות אחרות.
הזום לא משמש כדי לתפוס אובייקטים ממרחק שונה אלא כדי לשנות את ההגדלה הרצויה. הפוקוס, תמיד במצב ידני מכיון שמדובר בתזוזות של מילימטרים, וגם אם המצלמה תוכל לפקס, עד שתינעל האובייקט כבר לא יהיה בפוקוס בגלל תזוזת הצלם. הפוקוס גם הוא יכול לשמש כדי לשנות מעט את ההגדלה, כאשר ההגדלה המירבית מתקבלת כאשר הפוקוס למינימום, לכן תמיד כדאי לעבוד כאשר הפוקוס מכוון למינימום.

100מ"מ בפוקוס מינימלי

גודל הפריים השתנה מ-3 ס"מ בפוקוס לאינסוף ל-2 ס"מ בפוקוס מינימלי. בסה"כ מדובר בהגדלה של x2.5, (ב-100מ"מ בלבד) הזהה להגדלה המירבית שהתקבלה ע"י שימוש בזכוכית המגדלת








300מ"מ בפוקוס מינימלי

ההגדלה עצומה, בקושי הספרה עצמה נכנסת לפריים..
גודל הפריים - 6מ"מ בלבד!
בסה"כ מדובר בהגדלה של x8 לערך, מאקרו אמיתי לכל הדעות, ביחס של 1.2:1 לחיישן במצלמה, ועם פריים הזהה בגודלו להגדלה של 4:1 במצלמת רפלקס.
עכשיו לא יוכלו להגיד לכם שאתם לא מצלמים מאקרו אלא רק 'תקריבים'
.





עדשת משקפת:

עדשת משקפת ב-100מ"מ
*העדשה נלקחה ממשקפת 35x7, לכן באורכי מוקד שאינם גדולים מאוד עדיין ניתן לראות את מסגרת העדשה

בדומה לזכוכית המגדלת ההגדלה פה אינה היסטרית
גודל הפריים כ-4 ס"מ







עדשת משקפת ב- 300מ"מ
גודל הפריים זהה לזה שהתקבל בזכוכית המגדלת, גודלו כ-2 ס"מ, הגדלה של x2.5









מילים אחרונות
!! הסקירה מעט ישנה, מאז הספקתי ללמוד עוד דבר או שניים, כאשר אעדכן - שורות אלו לא יופיעו.

** לא נעשה כל נסיון כלשהו לשים דגש על איכות הצילום, לכן אין להסיק מהתמונות ששיטה אחת או האמצעי עצמו איכותי יותר מאחר

* הריינוקס עדיין לא ברשותי, אך כאשר תגיע כמובן שאסקר אותה בקצרה

זהו להפעם, מקווה שנהנתם

תגובה 1:

Unknown אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.